communiceren

Communiceren kun je leren

Communiceren lijkt niet moeilijk. Het is namelijk iets wat we al leren sinds onze geboorte. We huilen bij pijn, lachen bij grapjes en glimlachen wanneer we iets leuks vinden. Als we ouder worden blijven we dit doen maar leren we naast deze non-verbale communicatie ook verbaal te communiceren. Toch komt er bij communicatie meer kijken dan je zou denken. Want hoe bereik je nou de doelgroep die je wilt bereiken en ben je er eigenlijk wel bewust mee bezig wie je wilt bereiken? In dit artikel bespreken we een aantal punten waar je op kunt letten om gerichter te communiceren naar jouw doelgroep.

Bepaal het doel

Wat is je doel en wat wil je daarmee bereiken? Dit is een belangrijk onderdeel binnen communicatie. Je kunt hierbij denken aan het doel van een bepaalde campagne maar ook aan een groot overkoepelend doel zoals jouw zwembad of zwemschool verduurzamen door zo min mogelijk plastic te gebruiken. Wanneer dit een van de hoofddoelen van jullie zwembad is zou het raar zijn om bij lidmaatschap een plastic fles aan te bieden. Daarom is het belangrijk om goed in kaart te brengen wat het doel is en wat je precies wilt bereiken binnen jouw communicatie.

Op wie wil jij je als zwembad richten?

Het is belangrijk om jouw communicatie aan te passen op de doelgroep die je wilt bereiken. Je kunt namelijk niet iedereen op dezelfde manier aanspreken. Communicatie naar jongeren is vaak anders dan communicatie naar ouderen. Als zwembad of zwemschool moet je kunnen communiceren naar verschillende leeftijden, het is dus belangrijk om hierop in te spelen door middel van de juiste communicatie.

Bepaal de boodschap

Bepaal altijd de boodschap. Wat wil je dat de doelgroep gaat doen met jouw informatie? Hierbij moet je rekening houden met de volgende drie aspecten binnen communicatie: kennis, houding en gedrag. Wat wil je bereiken met jouw boodschap? Wil je dat iemand kennis op doet, ergens van overtuigd wordt of dat zij zich daadwerkelijk lid worden van jouw zwembad of zwemschool?

Vorm & medium

Nadat je in kaart hebt gebracht wat de doelgroep, de boodschap en het doel is kun je de vorm gaan bepalen. Hierbij kun je denken aan communicatie via tekst, video, foto, geluid en nog veel meer. Ook is het goed om na te gaan welk medium hierbij past. Ga je communiceren via Facebook, LinkedIn, een brief, een app of toch het intranet of de website?

Herhaling

De zender denkt vaak dat een ontvanger de boodschap in één keer begrijpt. Dit is echter niet het geval. Herhaal dus je boodschap en breng eventueel variatie in je boodschap aan, maar houd de kern van je boodschap constant.

Wanneer je dit goed voor jezelf in kaart hebt gebracht zal je merken dat jouw communicatie beter binnen komt bij jouw doelgroep. Lastig om nieuwe creatieve content of campagnes te verzinnen om jouw sportschool nog meer onder de aandacht te brengen? Met dit artikel over verschillende brainstormtechnieken gaat dit jou zeker lukken!