Geslaagd seminar Online trends in de zwembranche

Op woensdag 27 juni organiseerden wij in samenwerking met Clickables het seminar: Online trends in de zwembranche. We begrijpen dat het misschien een golf van informatie was wat je over je heen kreeg. Daarom hebben we dag even kort voor jou én onszelf samengevat!

Vindbaarheid

Na een interessante inleiding, gegeven door de jarige Lisa, over de trends in de zwembranche was het de beurt aan Nordin. Hij vertelde over de vindbaarheid van jouw zwembad in Google en enkele interessante feitjes. Zo maakt namelijk 94% van de mensen in Nederland gebruik van Google in hun oriëntatie proces. En wist je dat 65% van het zoekverkeer in de zwembranche via een mobiel apparaat komt? Dit aantal blijft daarnaast maar groeien! Het is dus belangrijk dat jouw website responsive en goed werkbaar is op een mobiel apparaat zoals een telefoon en tablet.
Wat je zelf als zwembad kan doen om beter online gevonden te worden in Google is jouw zwembad of zwemschool claimen in Google Mijn Bedrijf. Hiermee laat je als het ware het visitekaartje van jouw zwembad zien in Google. Zo kan je foto’s laten zien, je adresgegevens delen én misschien wel het belangrijkste: de juiste openingstijden communiceren. Vooral dat laatste puntje bleek nogal interessant te zijn voor onze gasten! Google Mijn Bedrijf is door zwemscholen vrij eenvoudig zelf in te stellen. De tips die werden gegeven werden dan ook dankbaar overgenomen.

SEO

Een andere manier om hoger in Google te komen met je zwembad of zwemschool is door middel van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. De belangrijkste onderdelen voor SEO zijn:
• Content en Conversie
• Backlinks
• Techniek van de website
Belangrijk hierbij is dat deze onderdelen alleen samen zorgen voor hogere posities in de zoekmachines. Zorg er dus voor dat deze drie onderdelen geheel op orde zijn. Ook werden er tips gegeven om een goede websitepagina te schijven: geef antwoord op de 5w’s en H. Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Zorg er dan ook voor dat je pagina bestaat uit ongeveer 600 woorden.

SEA

Na een korte pauze, met een lekker kopje koffie buiten in het zonnetje, gingen we verder met het seminar. Dit keer ging het over Search Engine Advertising, oftewel het adverteren in zoekmachines. Michael vertelde dat alles draait om relevantie. Door de advertentie en de landingspagina af te stemmen op hetzelfde onderwerp ben je niet alleen relevant en klikken mensen sneller, ook Google beoordeelt de campagne beter! De tip die werd gegeven was om te adverteren op lokale zoektermen. Dit is niet alleen goedkoper, maar je bereikt ook echt de mensen in jouw regio.
Het direct vermelden van prijzen en reviews in je advertentie is ook een kans voor jouw zwembad.
Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om conversie. Binnen drie seconden bepaalt een bezoeker namelijk of hij doorgaat met het oriëntatie proces op jouw website.

Social Media

Het seminar eindigde met misschien wel het meeste interessante onderdeel volgens onze bezoekers: de inzet van social media voor de zwembranche. Uit onderzoek in namelijk gebleken dat 94% van alle zwemouders actief is op Facebook. Een mooie kans voor jouw zwembad of zwemschool dus!
Belangrijk voor Facebook is dat je de juiste content gebruikt, vooral filmpjes zijn belangrijk. Ook is het belangrijk dat de berichten die je plaatst persoonlijk zijn, zorgen voor interactie en inspireren. Je kan hierbij denken aan een poll: is er interesse voor zeemeermin zwemmen? Of plaats content waar bezoekers bijvoorbeeld kunnen reageren met een hartje of een like.
Wij begrijpen dat het lastig is om hier structureel tijd aan te besteden, maar dit kan je ondervangen. Maak bijvoorbeeld een content kalender, zet tools in en bedenk thema’s.
Tot slot werd de mogelijkheid besproken om te adverteren op Facebook. Grootste voordeel hiervan is dat het relatief eenvoudig en goedkoop is. Daarnaast kan je veel mensen bereiken doordat je de doelgroep heel nauwkeurig kan instellen.

Zonnige afsluiting

De ochtend werd afgesloten met een lunch in de prachtige tuin van Makeblijde. Wij vonden het een geslaagd seminar en hopen dat jij als bezoeker ook tips hebt gekregen waar je mee verder kan!

Interesse in Online marketing? Vraag dan hier een gratis Online marketing scan aan!