Meer leden genereren met behulp van Facebook marketing

Beginnen met sporten wordt voor veel mensen gebruikt als voornemen om het jaar goed te beginnen. Dit is dan ook een goede periode om klanten te genereren voor jouw zwemschool. In dit artikel worden 5 stappen benoemd om een goede Facebook marketingcampagne op te zetten.

Na het lezen van deze stappen krijg je antwoord op de vragen hoe je nieuwe klanten via Facebook genereert, hoe Facebook marketing werkt en hoe je dit voor jouw zwemschool eenvoudig kunt toepassen.

Stap 1: Het aanbod

Facebook Marketing werkt het best wanneer er een aantrekkelijk aanbod wordt uitgelicht. Wat veel zwemscholen doen, is het ‘wij-verhaal’ overbrengen door middel van een Facebook bericht, maar dit werkt niet zo activerend als een goed aanbod.
Natuurlijk zijn dit belangrijke zaken, maar berichten zoals het wij verhaal overbrengen, kan je beter plaatsen wanneer de feest/vakantiedagen zijn afgelopen. Bedenk daarom goed wat je kan doen om een aantrekkelijk aanbod te maken.

Voorbeelden van wervende Facebookberichten zijn:

Bring a Friend actie: heb jij geen zin om alleen te zwemmen? Maak dan nu gebruik van de bring a friend actie. Hoe het werkt? Kom samen met een vriend zwemmen en betaal slechts 1 abonnement/strippenkaart. Klik hier!

Speciaal aanbod rondom feestdagen: Wil jij het nieuwe jaar goed beginnen? Kom dan bij ons trainen. Koop nu een strippenkaart en krijg 50% nieuwjaarskorting. Klik hier!

Kortingsactie voor de zomer: Wil jij komende zomer lekker in je vel zitten? Kom dan bij ons trainen en vraag direct een gratis dagpas aan. Klik hier!

Omdat veel zwemscholen soortgelijke acties hanteren, is het toevoegen van specifieke eigenschappen van de trainingen of activiteiten die bij jouw zwemschool horen een goede toevoeging om je te onderscheiden van de concurrentie. Let wel op dat je deze toevoeging kort houdt, de nadruk moet op het aanbod liggen.

Stap 2: De landingspagina

Via het Facebookbericht komt de potentiële klant op de pagina van jouw zwemschool, zorg daarom dat de link verwijst naar een pagina die goed te lezen is op een mobiel apparaat. Meer dan 80% gebruikt Facebook op zijn/haar mobiele telefoon, waardoor dit ontzettend belangrijk is.
Wil je meer informatie met tips over een mobiel vriendelijke website?

Stap 3: Bepaal je doelgroep

Een van de grootste voordelen van een aanbod plaatsen via Facebook, is dat je precies een bepaalde doelgroep kunt selecteren om je post op te richten. Daarnaast kan je exact de locatie(s) bepalen waar je zwemschool gevestigd zit.
Naast deze geografische gegevens, kun je ook de demografische gegevens selecteren. Denk hierbij aan leeftijd en geslacht.
Je kunt er ook voor kiezen om een nieuwe doelgroep aan te spreken, zo breng je hen op het idee om te gaan sporten en spreid je je kansen. Hiervoor zal je wel het aanbod moeten personaliseren aan je doelgroep.

Stap 4: Een Facebook post maken

Je kunt ervoor kiezen om door middel van een advertentie je Facebook bericht te promoten. Wanneer je hier geen budget voor hebt kan je ervoor kiezen om je bericht zonder advertentie te plaatsen. Let wel op dat je bericht niet langer is dan 4 regels. Alles langer dan 4 regels wordt niet getoond in de Facebook app op je mobiel.
Wanneer je dat hebt gedaan, kun je een URL invoeren van de pagina waar men het aanbod kan kopen, of waar de proefles aangevraagd kan worden.
Je ziet nu dat je de optie krijgt om één, of meerdere afbeeldingen toe kunt voegen aan je bericht. Let er wel op dat de afbeelding aansluit op je aanbod.

Stap 5: Bericht promoten

Nu ben je toegekomen aan het promoten van je post. Dit is erg eenvoudig om te doen nadat je de post hebt gepubliceerd.
Je kunt als volgt berichten op je pagina promoten:
1. Bericht promoten: klik onder het bericht op “boost post” of “bericht promoten”
2. Kies de doelgroep
3. Kies een budget

De keuze van je budget is afhankelijk van de grootte van je zwemschool en natuurlijk wat je bereid bent om te besteden aan deze marketing activiteit. Het is verstandig om te testen of je Facebook campagne aanvragen oplevert. Probeer daarom eerst om met een budget van 10 tot 20 euro per dag de Facebook campagne te starten. Je ziet direct in het scherm hoeveel mensen je potentieel bereikt met dat bedrag. Mocht de advertentie niet het gewenste resultaat opleveren, kan je altijd de advertentie aanpassen, of stop zetten.

Wist je dat wij ook de online marketing voor jouw zwemschool verzorgen?