Facebook bedrijfspagina: de veranderingen

Begin 2018 kondigde Facebook aan wijzigingen door te voeren in het nieuwsoverzicht. Opnieuw wordt er gepobeerd berichten beter te rangschikken. Hierin krijgen ditmaal personen voorrang tot bedrijven en nieuwsberichten. Hiermee wilt oprichter Mark Zuckerberg terug gaan naar de oorsprong van het platform: contact houden met echte vrienden. Iets minder voor bedrijfspagina’s, zoals die van jou. Wat gaat er veranderen en hoe kun je communiceren via Facebook als bedrijf het beste insteken?

Nieuwe algoritme
Met het nieuwe algoritme komen statusupdates van bedrijven en andere pagina’s minder hoog in de tijdlijn te staan dan voorheen. De prioriteit wordt als het ware van deze berichten verlaagd, waarbij die van persoonlijke pagina’s worden verhoogd. Een van de redenen die Zuckerberg voor deze aanpassing geeft is dat passieve berichten een negatief effect hebben op gebruikers. Waarbij berichten die vrienden delen, liken of op reageren positiever worden ontvangen.

Daling in bereik
Door deze veranderingen in het algoritme zal content van bedrijven minder snel zichtbaar zijn in de tijdlijn van gebruikers. Met name berichten van bedrijven die weinig tot geen reacties krijgen zullen de verandering het hardst merken. Er wordt verwacht dat het organische bereik van berichten van bedrijven op Facebook verder gaat dalen. Om je doelgroep op Facebook te bereiken moet je als bedrijf meer geld en tijd in gaan steken om berichten betaald te promoten. Posts waar veel op gereageerd wordt worden nog wel meer organisch weergegeven. Daarbij betekent deze verandering ook dat directe en zeer belangrijke berichten voor je volgers beter niet (meer) via Facebook kunnen worden gecommuniceerd. De kans dat je volledige doelgroep dit leest is namelijk klein.

Onderdeel communicatie
Erg efficiënt is het platform dus niet om direct te communiceren met je leden. Om nu meteen je Facebook bedrijfspagina op te zeggen, is dan weer het andere uiterste. Voor naamsbekendheid en onderdeel van je communicatiemix is het nog steeds een fijn platform. In ons volgende artikel geven we je een aantal tips voor het gebruiken van je Facebook bedrijfspagina.

Een eigen app!
Wist je dat Facebook een van de vele platformen is die je aan een eigen app van Zwem Apps kunt koppelen? Zo heb je al je communicatie en informatie voor leden in één handig overzicht staan! Meer informatie over wat een eigen app voor jouw organisatie kan betekenen? Lees hier meer.